سیاستاخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

حضور گروه های هراس افگن در افغانستان، یاوه گویی بیش نیست

تبصره، کابل، ۲۶ سرطان، باختر
افغانستان را باید با واقعیت های موجود آن که ثبات و امنیت٬ مولفه اول آن است شناخت٬ حضور گروه های هراس افگن در این کشور یاوه گویی بیش نیست.
مبصرآژانس باختر مینگارد؛ جو بایدن، رئیس جمهور امریکا اخیراَ سفر دوره ی به شرق میانه داشت که در جریان آن از اسرائیل٬ سرزمین های اشغال شده فلسطین و عربستان سعودی دیدار کرد و در شهر جده سعودی در نشست سران کشور های حوزه خلیج فارس جمع عراق٬ اردن و مصر حضور یافت و سخنرانی کرد.
با آن که هدف اصلی این سفر٬ پیوند بیشتر اسرائیل با کشور های عربی خوانده شده است و جز برنامه های امریکا برای رام کردن کشور های عربی برای به رسمیت شناختن اسرائیل پنداشته میشود مگر او در این سفر به هنر دیپلماسی پناه برد در کنار آن که بحث ایجاد روابط رسمی میان سعودی و اسرائیل را بالا کرد٬ به دیدار محمود عباس رفت که نشان دهد مردم فلسطین را هم فراموش نکرده است.
ما به متن و حاشیه سفر اخیر بایدن کاری نداریم مگر چیزی که توجه افغانان را در این سفرجلب کرده است٬ اعلامیه پایانی سفر او به سعودی است که در آن گفته شده است «دو طرف بر نیاز حمایت از امنیت در افغانستان و مبارزه با تهدید هراس‌ افگنان مستقر در این کشور تاکید کردند.»
در اعلامیه روی رعایت حقوق بشری در افغانستان و مواردی دیگر نیز گفته های وجو دارد.
معلوم نیست که در این اعلامیه هدف از فعالیت هراس افگنان در افغانستان و یا حضور گروه ها و سازمان های تروریستی چه است و بایدن از هراس افگنی چه تعریفی دارد؟
مگر واقعیت های موجود در افغانستان با ادعا مطرح شده در اعلامیه پایانی سفر بایدن به سعودی همخوانی ندارد٬ افغانستان تهدیدی در برابر هیچ کشوری نیست٬ افغانستان اصل همکاری و همگرایی را در روابط خود با کشور های همسایه و منطقه رعایت میکند و مهم این که٬ کشور های همسایه افغانستان از عملکرد مملو از حسن نیت امارت اسلامی راضی اند٬ اگر گروه هراس افگنی وجود میداشت و فعالیت از آنانی در افغانستان متصور میبود٬ متضرر اولی کشور های همسایه افغانستان می بودند نه واشنگتن و یا کدام متحد عربی امریکا.
در حالی که کشور های همسایه افغانستان٬ هیچ تهدیدی و مشکلی را در برابر خود از ناحیه افغانستان ندیده اند و شکایتی هم ندارند.
آنانی که ادعا میکنند در افغانستان هراس افگنان فعال اند و گروه های هراس افگن مستقر در این کشور امنیت دیگران را با تهدید مواجه کرده است٬ بدانند که بار دیگر به یاوه گویی و گاف گویی متوسل شده اند.
در چتر نظام جدید هیچ گروه هراس افگن در افغانستان مجال فعالیت را نیافته است و اگر مشکلی هم بروز کرده٬ آنی و زود گذر بوده است و به زودی سرکوب شده است که نمونه آن عملیات اخیر نیروهای امنیتی در برابر خوارج در قندز است.
در حالی که هراس افگنی٬ تخطی از حقوق بشری٬ سرکوب و قتل شنیع مخالفان و منتقدان سیاسی٬ تبعیض در برابر اقلیت ها جز سیاست های رسمی شماری از کشور ها است که خود ادعای بلندی حراست از حقوق بشر را مطرح میکنند.
امروز اقلیت مسلمانان در امریکا٬ سیاهپوستان این کشور و سرخ پوستان امریکایی که باشندگان بومی در امریکا اند با انواع خشونت٬ تبعیض و به حاشیه راندن از متن جامعه مواجه اند٬ مگر بایدن وضعیت در کشور خود را نمی بیند ولی برای دیگران نعره همدردی سر میدهد.
اگر به سیر حوادث و تحولات بعد از پیروزی دو باره امارت اسلامی در افغانستان دقیق شویم٬ بایدن در هیچ نشست در امریکا و خارج از آنکشور از افغانستان و مردم آن نام نگرفته است و هیچگاه در برابر مردم افغانستان٬ دید انسان دوستانه نداشته است٬ مگر هنگام حضوردر یک کشور اسلامی٬ از هراس افگنی در افغانستان یاد میکند و به گونۀ تلاش میکند که هراس افگنی را با اسلام پیوند دهد و به این ترتیب دید اسلام ستیرانه خود را برملا میکند.
واقعیت این است که بایدن و شماری از شرکای امریکا٬ حاضر نیستند با واقعیت های موجود در افغانستان آشتی کنند٬ واقعیت موجود در افغانستان٬ تعهد٬ درایت و مسئولیت پذیری در برابر تعهدات ملی و بین المللی است٬ اصل که امارت اسلامی به آن پابند است.
بهتر است که افغانستان کنونی را با واقعیت های موجود آن که ثبات و امنیت٬ مولفه اول آن است شناخت٬ حضور گروه های هراس افگن در این کشور یاوه گویی بیش نیست٬ بل یک راهکار برای بستر سازی برای مداخلات بعدی و توجیه آن است در حالی که امارت اسلامی در برابر همچو تهدید ها ایستاده است و در برابر خود کامگی های بیرونی تسلیم نخواهد شد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا