سیاست

در جرگه آزاد مطرح شد: تجارت بزرگ در کشور پنجاه درصد متضرر شده است

کابل باختر/ 5/ سنبله
وزیر مالیه: طولانی شدن انتخابات ۵ میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان صدمه زده است.
پروسه انتخابات که در حدود چند ماه قبل برگزار شد ٬ تا هنوز سرنوشت اش مشخص نیست. دنباله دار شدن این پروسه زیان های زیاد مالی را از خود به جا گذاشته است.
به گزارش آژانس باختر: جرگه آزاد برنامه مشترک بی بی سی و رادیو تلویزیون ملی افغانستان در یکی دیگر سلسله برنامه های خود به چگونگی دوام دار شدن پروسه انتخابات و تاثیرات آن بالای وضعیت اقتصاد کشور بحث کرده است.
عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان که در این برنامه  حضور یافته بود گفته که طولانی شدن پروسه انتخابات ۵ میلیارد دالر به اقتصاد کشور ضرر رسانده و حدود ۶ میلیارد دالر سرمایه شخصی مردم از  افغانستان خارج شده است.
زاخیلوال می افزاید اگر انتخابات افغانستان به درازا کشیده شود وضعیت اقتصادی کشور به یک بحران تبدیل میشود و در آن صورت دولت قادر به پرداخت معاشات کارمندان خود نخواهد بود.
خان محمد باز رییس سرای شهزاده کابل در جرگه آزاد گفت با وجود که د افغانستان بانک هفته وار ۵۰ میلیون دالر را به خاطر حفظ نرخ بازار عرضه میکند اما  از زمانی  شروع انتخابات نرخ دالر تا ۵۷ افغانی رسیده است. او میگوید که محاسبه که  ما صرافان داریم در جریان هر هفته صرافان در حدود ۵۰ میلیون افغانی ضرر می بینند.
خانجان الکوزی معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان میگوید که وضعیت اقتصادی مردم زیاد خراب است٬ و  میزان بیکاری هم  بالا رفته است.
الکوزی می آفزاید در شرایط فعلی تجارت در افغانستان در سه مورد  قابل بررسی است٬ تجارت خورد٬تجارت متوسط‌ و  تجارت کلان؛
تجارت خورد در کشور ٬ اکثراً کسبه کار و دوکان داران هستند در حدود ۶۰ فیصد مردم را شامل می باشد٬ خیلی متضرر شده اند. تجارت متوسط هم در قدم بعد متضرر شده است و تجارت بزرگ  ۵۰ فیصد متضرر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا