جامعه

هرات در آستانه نصب دستگاه های سنجش آلودگی هوا و آب

شهرهرات ۲ سرطان باختر
هرات به زودی مجهز به دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و آب می‌شود.
ادریس ملیار معین پالیسی اداره ملی حفاظت محیط زیست کشور می‌گوید که پس از کابل دو شهر هرات و قندهار نیز برای کاهش آلودگی هوا و آب‌های زیر زمینی مجهز به دستگاه‌های سنجش این آلودگی‌ها خواهد شد.
وی افزود که این اداره تلاش دارد تا پس از کابل دو ولایت مهم هرات و قندهار را نیز برای جلوگیری از افزایش آلودگی‌های هوا و آب، مجهز به دستگاه‌های سنجش آلودگی کنند.
ملیارخاطر نشان ساخت که در طی سال‌های گذشته فعالیت‌های اداره مرکزی به سبب کمبود بودجه برای تهیه دستگاه‌های مورد نیاز به منظور سنجش آلودگی هوا و آب‌ها و امکانات لازم محدود مانده است؛ وی اما تاکید دارد که در آینده نزدیک در برخی ولایات کشور برعلاوه کابل تجهیزات و امکاناتی برای مبارزه با آلود‌گی هوا و آب ارسال خواهد شد.
در همین حال نصیر احمد فضلی رییس اداره حفاظت از محیط زیست هرات نیز با ابراز نگرانی از وضعیت هوای این ولایت می‌گوید به سبب کاهش فضای سبز، آلودگی هوا در این ولایت رو به رشد بوده است؛ وی همچنین وضعیت کنونی آب‌های زیرزمینی در مناطق مرکزی شهر را به دلیل افزایش آلاینده‌ها نگران‌کننده خواندو بیان می‌دارد که در برخی مناطق حتی این آب‌ها قابل استفاده و آشامیدن نیست.
فضلی با آن هم تاکید دارد که برای کاهش این آلود‌گی‌ها از حفر چاه‌های عمیق و چاه‌های فاضلاب جلوگیری شده، موترهای استهلاک‌شده و دودزا جمع آوری شود و کارخانه‌های داخل شهر نیز به خارج از شهر انتقال یابند.
همچنین غلام حضرت مشفق شاروال هرات نیز بیان می‌دارد که شاروالی در همکاری با اداره محیط زیست همواره تلاش کرده اند تا برای رفع آلودگی هوا در هرات فضاهای سبزی ایجاد کنند.
به گفته مشفق، قراراست تا با رسیدن بودجه اساسی به این اداره کمربند سبز هرات و فضاهای سبز بیشتری در مرکز شهر ایجاد شود تا آکسیجن مورد نیاز نیز تولید شود.
با این همه کارشناسان محیط زیست در این ولایت بر این باور اند، که در حال حاضر در هرات، چراگاه‌ها، فضاهای سبز، و آب‌های زیر زمینی به دلیل عدم توجه شهروندان و ادرات مسوول در حال ازبین رفتن است؛ آنان برخی دلایل از جمله افزایش نفوس، افزایش موترهای استهلاک‌شده، ایجاد حمام‌های عمومی در مرکز شهر و کوره‌های خشت‌پذی را از دلایل عمده آلودگی‌های روزافزون می‌دانند.
حامد الهام کارشناس محیط زیست می گوید، یگانه راه مبارزه با آلودگی هوا و آب‌های زیرزمینی را آگاهی‌دهی همگانی از قوانین حفظ محیط زیست به شهروندان می‌داند تا برای حفاظت محیط زیست آگاهانه و درست عمل کنند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا