اخبارجهان

نتیجه یک تحقیق: تلاش داعش برای ساخت طیاره بی پیلوت مجهز به موتور جت پالسی

بغداد/ بی بی سی /۲۰ قوس/باختر

نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که گروه داعش تلاش کرده بود تا طیاره های بی پیلوت با سرعت بالای مجهز به موتورهای جت پالسی بسازد، مانند آنچه که در راکت کروز “وی-۱” بکار رفته است و آلمان نازی برای پرتاب “بمب‌های پرنده” علیه بریتانیا در جنگ جهانی دوم استفاده کرده بود.

سازمان ناظر “تحقیقات تسلیحات جنگی” (سی‌ای‌آر)، با انتشار گزارش جدیدش درمورد این موتور توضیح داده است که چگونه داعش تحت “خلافت اسلامی” خود، تسلیحات جنگی فراهم کرده و ساخته بود.

این سازمان می‌گوید که داعش “قابلیت‌های پیشرفته‌یی برای تولید سلاح‌های بداهه و سرهم‌بندی شده” داشت.

داعش، از سال ۲۰۱۴، با اشغال بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه مدعی تاسیس خلافت اسلامی شد و روش حکومت‌داری بسیار افراط گرایانه خود را بر میلیون‌ها عراقی و سوری تحمیل کرد؛ این گروه در آن زمان بر سرزمینی به وسعت ۸۸ هزار کیلومتر مربع که از غرب سوریه تا شرق عراق امتداد داشت، احاطه داشت.

پس از پنج سال نبرد شدید، نیروهای محلی با حمایت امریکا و متحدانش موفق شدند تا تمام سرزمین‌های تحت کنترل داعش را پس بگیرند.

در سال ۲۰۱۹ اعلام شد که داعش در سوریه و عراق سرزمین‌های تحت کنترلش را از دست داد و شکست خورد.

مایک لویس، سرپرست بخش تحقیقات پیشرفته سازمان “سی‌ای‌آر” گفته است “هیچ گروه مسلح غیردولتی دیگری، از نظر وسعت و بلندپروازی در تولید سلاح، قابل مقایسه با داعش نیست“.

نمیر شبیبی، رییس عملیاتی این سازمان در عراق گفته است “واحدهای کوچک باقیمانده از داعش در عراق و سوریه، در سال‌های گذشته بطور فزاینده‌ یی دوباره فعال شده‌اند“.

او گفت “جلوگیری از اقدامات تدارکاتی داعش، با کشف و هدف‌گیری انواع خطوط قرمزی و هشدارهایی که در این گزارش شرح داده شده است، برای مقابله با تجدید حیات این گروه مهم است“. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا