سیاست

271 مین سالگرد نام گذاری افغانستان گرامی داشته شد

کابل، 25 سرطان، باختر
از 271 مین سالرروز نام گذاری افغانستان، امروزاز سوی نهاد د افغانستان ولسی تحریک گرامی داشت به عمل آمد، این در حالیست که افغانستان در ادوار تاریخ به نام های گونه گون یاد شده است که مهمترین آن ها آریانا و خراسان می باشد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، در محفلی که به همین منظور دایر شد سخنرانان از 271 مین سالگرد   نام گذاری افغانستان معاصراز سوی احمد شاه بابا قدر دانی کردند و آن را نقطه عطف در تاریخ معاصر کشور دانستند.
عبدالحکیم نورزی رییس نهاد د افغانستان ولسی تحریک گفت که افغانستان در طول تاریخ دست خوش تغییرات زیاد شده است و نام گذاری افغانستان 271 سال پیش از امروز در فیصله شیر سرخ قندهار باعث افغانستان امروزی با مرز های مشخص  شد.
نام افغانستان، هرچند از لحاظ کاربرد سیاسی آن جدید است اما به روایت تاریخ این سرزمین کهن بوده و طی قرون متمادی با حدود مختلف به‌نام‌های گوناگون از آن یاد شده‌ که 550 سال  قبل از میلاد به نام آریانا و از ظهور اسلام تا قرن نزده هم بنام خراسان یاد شده است.
حدود آریانای قدیم از طرف شرق از منطقه گیلگت ( پاکستان ) شروع و در طرف غرب به گوشه شرقی دریای خزر می‌رسید، از طرف شمال از سیر دریا ( رودخانه سیحون ) و آسیای مرکزی آغاز و در سمت جنوب به اقیانوس هند و آبهای گرم می‌رسید.
خراسان از غرب از دامغان و سبزوار آغاز می شد، و در شرق تا بلخ و رود جیحون کشیده می شد. از جنوب، تا شمال سیستان و غزنی و از شمال، به بخارا می‌رسید.
این کشور بنام افغانستان در اواسط قرن نزده در زمان احمد شاه بابا مسما گردید.
مجیب الله مرزایی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا