اعلامیهفرهنگ

اعلامیه مطبوعاتی انجمن حمایت از میراث های فرهنگی افغانستان

جنگ در منطقه سرخ کوتل ولایت بغلان منجر به خساره‌مند شدن آبده‌های تاریخی می‌شود؛طرف های درگیر جنگ به میراث فرهنگی کشور آسیب نرسانند!

کابل/16 قوس/ باختر

با اندوه فراوان مطلع شدیم که دامنه جنگ بین‌ نیروهای دولتی و تحریک طالبان در منطقه «سرخ کوتل» ولایت بغلان گسترش یافته است که از اثر آن – در پهلوی زیان های انسانی، آبده‌های تاریخی این منطقه که مهم‌ترین یادگار به‌جا‌مانده از دوره کوشانیان است، زیر تهدید جدی تخریب قرار دارد. سرخ کوتل بخشی از میراث فرهنگی مردم افغانستان است که از اثر حفاری‌هایی ‌که بین سال‌های ۱۹۳۳ الی ۱۹۷۳ انجام شد، ده‌ها آبده تاریخی و نشانه‌هایی از تاریخ بزرگ ملت افغانستان در آن کشف شد.

آثار به‌جا مانده از تاریخ ما در واقع تنها مداركی است كه به واسطه آن‌ها می‌توان چگونگی تمدن، آداب و سنن مردمان این سرزمین و درنهايت روند تحول و سير تكوين و تكامل انسان را در طول تاريخ مورد شناسايی و تحليل قرار داد. از همین‌رو و مطابق به کنوانسیون لاهه، تمام طرف‌های جنگ ملزم هستند که از تخریب میراث فرهنگی جلوگیری کنند.

انجمن حمایت از میراث‌های فرهنگی افغانستان از دولت افغانستان و تحریک طالبان تقاضا دارد که با احترام به فرهنگ و سنن افغانستان، از جنگ در اطراف سرخ‌کوتل اجتناب کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا