جامعه

تلاش برای آغازبرنامه ثبت ازدواج درهرات

شهرهرات 13 دلو باختر
بزودی برنامه  ثبت ازدواج در سطح کشورازجمله ولایت هرات روی دست گرفته میشود.
بر اساس این طرح وزارت های امور زنان و ستره محکمه اعلام کرده اند که تمام ازدواج های بصورت رسمی ثبت خواهند شد.
وزیر امور زنان به تازگی گفته است درمرحله نخست این طرح  تمام کارمندان دولتی نکاح نامه بدست خواهند آؤرد و بدنبال آن تمام شهروندان ازاین طرح بهره مند خواهند شد.
محبوبه جمشیدی رئیس امور زنان ولایت هرات می گوید:"  این طرح به منظور رسمی شدن ازدواج ها، جلوگیری ازخشونت علیه زنان ،برخورداری از حقوق اساسی شان ،جلوگیری از ازدواج های اجباری و نکاح های عرفی که بدون مکتوب صورت می گیرد عملی می شود.
خانم جمشیدی بیان داشت که این اداره از سال ها بدین سو درتلاش است تا  ازدواج ها به صورت قانونی  و رسمی صورت گیرد .
در عین حال پوهنمل غلام محمد رحمانی رئیس عدلیه هرات نیز ضمن استقبال از این طرح گفت در چند سال اخیرصدها مورد ازدواج در این ولایت به ثبت رسیده است.
رحمانی میگوید:  نکاح نامه از اسناد بااعتبار به شمار می رود و زمانی که زنان خواسته باشند از شوهران خود جدا شوند می توانند مهریه خود را بگیرند.
شهروندان هرات اخذ نکاح نامه را نشانی از رضایت طرفین دانسته می گویند در پی اجرای این برنامه سطح خشونت ها علیه زنان کاهش یافته و زنان به حقوق خود دسترسی پیداخواهندکرد.
این در حالیست که اخیرأ سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستاان نیز اعلام کرده است که آن عده از زنان ایرانی که قصد ازدواج با مردان افغانی را دارند باید با مراجعه به قنسولگری های این کشور در سطح مرکز و ولایات نکاح نامه اخذ کنند.
این مقامات اخذ نکاح نامه را در رفع مشکلات فرزندان این زوجین و ارائه سهولت برای رفت و آمد آنان به کشور ایران مهم می دانند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا