امنیت

حافظ گل بهادر : دیگر در افغانستان نمی جنگیم

کابل باختر/ 10/ جوزا
گفته های اخیر حافظ گل بهادر یک تن از قوماندانان مطرح طالبان پاکستانی که میگوید: دیگر به قرارداد صلح با حکومت پاکستان پابند نیست افرادش را به افغانستان نمی فرستد، پرده از معاملات پنهانی طالبان پاکستانی و سازمان استخباراتی آن کشور برمیدارد.
حافظ گل بهادر یک تن از قوماندانان طالبان پاکستانی است . گفته شده که او تامین کننده روابط طالبان افغان با استخبارات پاکستان بوده، ضمناً این قوماندان طالبان روابط نزدیکی با شبکه جلال الدین حقانی دارد که این شبکه یک تشکیل رسمی دردرون آی، اس، آی پنداشته میشود.
درسال 2009 میلادی زمانیکه ارتش پاکستان برای جنگ با قبیله محسود و طالبان تحت اداره بیت الله محسود را آغازکرد حافظ گل بهادر و با قوماندان دیگر طالبان پاکستان مولوی نذیر که منسوب به قبیله وزیربود به عنوان نظاره گر باقی ماندند ،گفته شده که گل بهادر سه سال قبل از آن یعنی درسال 2006 میلادی با حکومت پاکستان به تفاهم رسید  و تن به متارکه داد، عدم حضور طالبان وابسته به گل بهادر درجنگ با ارتش درسال 2009 ازهمین متارکه سرچشمه میگرفت . مگر حالا این قوماندان طالبان پاکستانی حرف های به زبان آورده که نشان میدهد متارکه او و حکومت پاکستان درسال 2006 میلادی به اساس معامله صورت گرفته بود.
گل بهادر خود اعتراف میکند که او حدود هشت سال قبل با حکومت پاکستان به توافق رسید که در ازای عدم عملیات نیروهای حکومتی ، افرادش را به جنگ به افغانستان بفرستد و از برنامه های حکومت درمناطق قبائیلی حمایت میکند و زمینه ساز تطبیق این برنامه ها میشود درکنار آن با اعزام افرادش به جنگ افغانستان به حمایت از طالبان افغان برخواهد خاست .
مگر حالا گل بهادر حرف های دیگر دارد او ادعا میکندکه ارتش پاکستان به مفاد و توافق بدست آمده در خصوص این متارکه پابند نیست و بعداز هشت سال آتش بس ارتش به مواضع شورشیان طالب درپاکستان حمله کرده و شصت تن از افراد او راکشته و برای انجام یک عملیات وسیع در وزیرستان شمالی که مناطق تحت سلطه او است آماده گی میگیرد.
روی این دلیل سخنگوی حافظ گل بهادر ، احمدالله احمدی گفته که بعداز این افراد آنان به افغانستان فرستاده نمیشوند،بل به خاطر دفاع از مناطق قبائیلی و مشخصاً وزیرستان شمالی تمرکز خواهند داشت .
حافظ گل بهادر از ساکنان وزیرستان شمالی خواسته تا ده روز دیگر این منطقه را ترک نمایند.
آگاهان سیاسی میگویند که گفته های حافظ بهادر نشان میدهد که عمق معامله وهمکاری میان طالبان پاکستانی و استخبارات آن کشور تاکدام سطح است و این گروه ها تا کدام اندازه وسیله و افزار ادامه جنگ درافغانستان اند.
گفته های گل بهادر واضح ساخت که طالبان یک پروژه اند و از آنها به عنوان امتعه و کالا استفاده میشود که روزی به دردخور نبودند و دور انداخته میشوند . گل بهادر نیز دیگر چهره به درد بخور برای استخبارات پاکستان نیست و این بارتصمیم گرفته شده تا او با انجام یک عملیات نظامی از صحنه رانده شود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا