اخبارTOPگزارش ها

ایجاد تنش در روابط طالبان و ایران

کابل/ ۳جدی/ باختر

بعد از آن که وزیر خارجۀ ایران گفت: طالبان نزد ایران همچنان یک گروه تروریستی است این گروه در مقابل این گفته های جواد ظریف واکنش نشان داده است.

طالبان اظهارات اخیر وزیر خارجۀ ایران را غیراگاهانه وغیرمسوولانه خوانده اند٬ این گفته ها نشان می دهد که روابط ایران با طالبان دچار تنش شده است.

ظریف در گفت‌وگو با شبکۀ خبری «طلوع نیوز» گفت: «طالب اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است. این‌که طالب یک گروه تروریستی است یا نه، در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ملل متحد نیز چنین بوده است. ما تابع ملل متحدیم».

طالبان در بیانیه‌یی گفته اند: «اظهارات ظریف به‌گونۀ آشکار مداخله  در امور داخلی افغانستان پنداشته می‌شود و چنین اظهارات غیرمسوولانه و به دور از واقعیت٬ ازسوی مسوولان ایرانی به روابط بین دو کشور دوست و همسایه می‌تواند زیان وارد کند».

در بیانیه گفته شده است: امارت اسلامی در هیچ لیست تروریستی ملل متحد درج نیست و سخنان وزیر خارجۀ ایران در این رابطه مبنی برناآگاهی وی است.

جواد ظریف همچنان گفته است: «همان‌طوری که شورای امنیت ملل متحد تصمیم می‌گیرد، ما همان رفتار را داریم. اما معتقدیم که طالب در آینده یک واقعیت است. من می‌خواهم دو تا واقعیت را اشاره بکنم: طالب یک واقعیت است. اما آن‌چه که در ۱۹ سال گذشته در افغانستان اتفاق افتاده است، دستآوردهایی که مردم افغانستان دارند، دموکراسی، حقوق اقلیت‌ها، حقوق زنان این‌ها هم واقعیت است. شاید هم کلان‌تر از طالب… طالب نمی‌تواند بدون در نظرگرفتن واقعیتی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان اتفاق افتاده است، ادعا کند که ۲۰ سال گذشته وجود نداشته است.

این گفته در حالی بیان می شود که شماری از رسانه ها بارها از رابطۀ طالبان با ایران حرف هایی گفته بودند حتا گفته می شود که جناح انشعابی طالبان که ملا عبدالمنان نیازی٬ آن را رهبری می کند٬ رابطۀ مستقیم با ایران دارند٬ همچنان رسانه ها بارها از ضبط سلاح و مهمات از نزد طالبان در هلمند٬ نیمروز٬ فراه و هرات سخن گفته اند که ساخت ایران بوده است٬ مگر وزیر خارجۀ ایران در کنار آن تائید کرد که با طالبان در سطح معین رابطه دارند و از این تماس دولت افغانستان هم آگاه است٬ ولی سپردن سلاح و امکانات جنگی ازسوی ایران به طالبان را یک خبر بی اساس خواند.

به باور آگاهان سیاسی٬ گفته های اخیر جواد ظریف می تواند رابطۀ نیم بند طالبان با ایران را صدمه زند٬ دیدگاه ایران در برابر طالبان بعد از آن دچار چرخش شد که طالبان درمذاکرات دوحه اصرار کردند که تمامی مسایل مربوط به گفت‌وگوهای صلح، باید بر بنیاد فقه حنفی به پیش برود و مسائل مذهبی–عقیدتی با محوریت مذهب حنفی مورد بررسی قرار بگیرد و این مذهب باید تنها مذهب رسمی افغانستان باشد .

این گفته ها واکنش شیعیان افغانستان را در پی داشت.

این آگاهان می گویند که ایران هنوزهم طالبان را پروژه می داند که ازسوی سعودی و شمار دیگری از کشورهای عربی در تبانی با پاکستان مدیریت می شوند و این کشورها در پی سبوتاژ منافع ایران در افغانستان و منطقه اند.

برخی رسانه ها گفته اند که قرار است ملا عبدالغنی برادر٬ معاون رهبر طالبان بعد از پاکستان به ایران برود٬ معلوم نیست که با گفته های اخیر جواد ظریف این سفر انجام خواهد شد یا خیر؟. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا