سیاست

پیام عیدی سردسته طالبان که محتوای جنگ و صلح دارد

کابل باختر/ 13/ سرطان
درحالیکه کابل روز پنجشنبه شاهد یک حادثه خونین بودرهبر طالبان دریک پیام که گفته میشود به مناسبت عید سعید فطر صادر شده از پیروان خود خواسته است تا بر آزار و اذیت مسلمانان خاتمه بخشند.
به گزارش آژانس باختر ، ملا هیبت الله آخند که به تازگی به عنوان رهبر طالبان گماشته شده درپیام که به مناسبت عید سعید فطر صادر شده است از پیروانش خواسته تا دست از آزار و اذیت مسلمانان بردارند.
ملا هیبت الله دراین پیام حرف ها ونکات تضاد را بیان داشته است او امریکا را اشغالگر خوانده و درعین حال تلاش های سیاسی را یک نیاز دانسته است .
او تاکید کرده که ماخواهان انحصار قدرت نیستیم تمام اقوام و توده ها به همدیگر ضرورت دارند.
رهبر خود خوانده طالبان پیام خود را به دو بخش تقسیم نموده است دریک بخش از ادامه به اصطلاح جهاد سخن گفته و دربخش دیگر از فعالیت و راهکار واضح سیاسی تاکید داشته است.
به باور آگاهان سیاسی و علمای دینی ، جهاد طالبان روی اهداف وبرنامه های میچرخد که ازسوی استخبارات پاکستان طراحی میشود و شخص ملا هیبت الله هم از چهره های نزدیک به همین سازمان ها است.
طالبان درتبانی با روحانیون پاکستانی در رابطه به جهاد شان درافغانستان بیشتر دساتیر دینی را تحریف شده بیان میکنند واگر به فعالیت های سیاسی این گروه توجه کنیم دفتر سیاسی آنها در دوحه قطر نیز سمبولیک است درحالیکه برنامه های سیاسی طالبان بیشتر از سوی سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان طراحی و سازماندهی میشود و این سرتاج عزیز است که همیشه دراین رابطه سخن میگوید.
مساله دیگر که درپیام عیدی رهبر خود خوانده طالبان وضاحت دارد جلوگیری از حملات بالای تاسیسات عام المنفعه است او از پیروان خود خواسته تا از ازار و اذیت مسلمانان دست کشند درحالیکه این گروه روز پنجشنبه عامل فجیع ترین حمله تروریستی درکابل بود و قبل از آن طالبان بارها مکاتب ، شفاخانه ها ، هوتل ها و تاسیسات عامه را هدف قرارداده اند.
سازمان ملل متحد طالبان را درسال 2015 و سه ماه اول سال 2016 حامل اصلی وارد نمودن تلفات به افراد ملکی معرفی کرده است.
به باور آگاهان سیاسی گردانندگان گروه طالبان خواسته اند تا با صدور یک پیام از نام سردسته جدید آن گروه او را فرد مطرح و قدرتمند درگروه طالبان معرفی کنند درحالیکه این گروه درحال حاضر دستخوش کشمکش های داخلی وجنگ قدرت است و ملا هیبت الله تنها یک نام و سمبول درتشکیلات طالبان میباشد . گرداننده و رهبری کننده اصلی طالبان سراج الدین حقانی ، رهبر شبکه حقانی و ملا ذاکر قیوم اند که هردو افراد نزدیک به استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا