اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های غیر حکومتی در پایتخت

کابل /۳ جوزا/ باختر

شماری محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در کابل که به دسترس قرار گرفته اند، این روزنامه ها به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند.

روزنامۀ صبح کابل، زیر عنوان”کرونا در افغانستان به شناسایی 547 بیمار جدید و مرگ ده نفر در یک شبانه روز گذشته” نوشته است: در اعلامیه یی که روز یکشنبه 2 جوزا از سوی وزارت صحت عامه نشر شده، آمده است که این تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، در کابل، هرات، کندهار، بلخ، ننگرهار، تخار، بغلان، کندز، هلمند، میدان وردک، بدخشان، دایکندی، لوگر، کنر،لغمان، زابل، ارزگان، خوست و فراه شناسایی شده اند.

روزنامۀ 8صبح، تحت عنوان “بیش از 14 میلیون افغان از گرسنگی رنج می برند” نگاشته است: بررسی های تازه نشان می دهد که هم اکنون بیش از 12 میلیون شهروند افغانستان امنیت غذایی ندارند. براساس یافته های یک نهاد زیر مجموعۀ سازمان غذایی جهان (wfp ) و سازمان (FAo) بیش تز چهار میلیون شهروند افغانستان در حالت اضطراری عدم مصونیت غذایی قرار دارند.

روزنامۀ اطلاعات روز، زیر عنوان “یک سناتور پشین در پیوند به اختلاس گندم به یک و نیم سال زندان محکوم به مجازات شد” نوشته است: دادگاه عالی کشور می گوید که نظر محمد فقیری، سناتور پیشین کشور در پیوند به اختلاس 204 تن گندم به یک ونیم سال حبس و پرداخت یک میلیون و 214 هزار 570 افغانی محکوم به مجازات شده است.

روزنامۀ آرمان ملی، تحت عنون”رحمت الله نبیل: طالبان تلاش دارند کابل را در محاصرۀ اقتصادی و اکمالاتی قرار دهند” نوشته است: رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی کشور گفته است که گروه طالبان تلاش دارند تا پایان روند خروج نیروهای خارجی از کشور، کابل را در محاصرۀ اقتصادی و اکمالاتی خود قرار دهند.

به گفتۀ او، اگر حکومت و سیاسیون خودخواهی را کنار نگذارند، افغانستان در آیندۀ نزدیک با دشواری بیشتری روبه رو خواهد شد. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا