اخبارامنیتجامعه

ادارۀ تنظیم امور زندان‌ها: شماری از زندانیان به اساس فرمان ریاست جمهوری آزاد خواهند شد

کابل/ 3  اسد/ باختر

یک منبع ادارۀ تنظیم امور زندان‌ها، می گوید؛ رییس جمهوری، به مناسبت عید قربان فرمان عفو و تخفیف مجازات «حجز و حبس» محکومان نظامی و ملکی را صادر کرده است.

صفی‌الله جلال‌زی، رییس مطبوعات ادارۀ تنظیم امور زندان‌ها، به رسانه ها گفته است که بخشی از این فرمان، مربوط به زندانیان نظامی می‌شود، این در حالی است که  با رهایی هزاران زندانی گروه طالبان، فعالان سیاسی و مدنی بررهایی آن نظامیان که در قید اند نیز تاکید داشتند و عدم رهایی آنان انتقاد هایی را به آدرس دولت جمهوری اسلامی افغانستان درپی داشت، یعنی سربازان دشمن رها می شوند مگر نظامیان که در دفاع نظام فعالیت داشتند، مگر روی دلایلی زندانی شدند همچنان در  زندان باقی مانده اند.

جلال زی می گوید؛ فرمان محمداشرف غنی که به مناسبت عید قربان صادر شده است، یازده ماده دارد.

ماده چهارم این فرمان به نظامیان و عفو «مجازات قطعه» اختصاص یافته است که طبق آن شماری از افسران، بریدملان، ساتمنان و سربازان اردوی ملی، پولیس ملی و منسوبان ریاست عمومی امنیت ملی و سایر وزارت‌خانه‌های داری تشکیلات نظامی که به «حبس قطعه» محکوم شده‌اند، درصورتی که یک‌ سوم محکومیت ‌شان را در «قطعه» سپری کرده‌ باشند، مجازات آن‌ها عفو می‌شوند.

جلال زی می گوید هنوز مشخص نیست که چه تعداد از زندانیان نظامی از مفاد فرمان ریاست جمهوری مستفید خواهند شد.

مرجع تطبیق‌کننده این فرمان ادارۀ تنظیم امور زندان‌ها تعیین شده است. هم‌چنان کمیسیون‌هایی نیز در ولایت‌ها و کابل تشکیل شده است که نمایند‌گان اداره تنظیم امور زندان‌ها، لوی‌څارنوالی، وزارت امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی، وزارت دفاع ملی و وزارت امور زنان عضو این کمیسیون‌ها استند. این کمیسیون‌ها فرمان ریاست جمهوری را تطبیق و اجرا می‌کنند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا